Monday, March 9, 2009

Sejarah Hidup Nabi Muhammad SAW

HARI ini umat Islam di seluruh pelosok dunia meraikan tarikh 12 Rabiulawal, iaitu tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW. Sungguhpun Baginda telah pergi meninggalkan umat yang dikasihinya lebih 1,500 tahun lalu, namun perasaan cinta dan kasih sayang seluruh umat Muslimin tidak akan berkurang.
Meskipun Baginda pernah menyatakan bahawa umat Islam yang ramai pada akhir zaman umpama buih akan berada dalam keadaan yang lemah namun jumlah yang tetap berpegang teguh pada ajarannya tetap ramai.
Usaha mendokumentasikan setiap kata-kata dan perbuatan Baginda oleh para pengumpul hadis telah menyelamatkan umat Islam dalam mentafsirkan kebanyakan maksud ayat al-Quran. Hadis dan sunah Nabi SAW kemudian menjadi sumber utama selepas al-Quran dalam menetapkan hukum Islam. Daripada catatan-catatan inilah kemudiannya lahir banyak buku yang menceritakan kisah hidup Rasulullah SAW.
Dapatlah dikatakan Nabi Muhammad SAW salah seorang tokoh dan pemimpin yang kisah hidupnya paling banyak diterbitkan. Biografi Baginda sentiasa terbit dalam bentuk dan edisi baru kerana selalu ada penulis kontemporari yang melihat ketokohan baginda dalam pelbagai konteks dan tafsiran yang baru.

No comments: